میزان نیاز روزانه بدن به مایعات وابسته به وضعیت جسمانی و حرکتی فرد استهر چند به طور میانگین مصرف روزانه هشت لیوان آب سالم یعنی تصفیه شده تامین کننده مایعات مورد نیاز بدن است اما این میزان، با توجه به تحرک و وضعیت بیماری افراد افزایش یا کاهش می یابد.هر چند به طور میانگین مصرف روزانه هشت لیوان آب تامین کننده مایعات مورد نیاز بدن است اما این میزان، با توجه به تحرک و وضعیت بیماری افراد افزایش یا کاهش می یابد.
دکتر« مینا کریمی » متخصص تغذیه با بیان این مطلب گفت: میزان مصرف روزانه آبی که افراد به آن نیازمندند به عوامل بسیاری از جمله وضعیت تندرستی، میزان فعالیت و محل زندگی بستگی دارد.
وی با اشاره به اینکه به طور معمول۲۰ درصد آب مورد نیاز بدن به وسیله غذا و ۸۰ درصد با نوشیدن آشامیدنی*ها تامین می شود؛ افزود: از آنجا که عملکرد کلی سیستم بدن به وجود آب بستگی دارد بنابراین در تامین آن باید به وضعیت جسمی و حرکتی افراد نیز توجه شود. به عنوان مثال، افرادی که دارای علائم بیماری همچون تب، اسهال و استفراغ هستند در این مواقع چون مایعات بیشتری از دست می*دهند باید مصرف مایعات را به دو برابر افزایش دهند و یا افراد دچار نارسایی کلیه، بیماری قلبی و تیروئید باید مصرف آب را محدود کنند.
دکتر کریمی انجام فعالیت*های بدنی را عاملی برای افزایش تعریق و از دست رفتن آب بدن عنوان و تصریح کرد: به این ترتیب متخصصان طب ورزشی به افراد توصیه می کنند قبل و حین ورزش، میزان کافی مایعات مصرف کنند تا دچار اختلال و تحلیل قوای جسمانی نشوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: میوه و سبزیجات علاوه بر آن که منابع سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین*ها، مواد معدنی و فیبرها هستند به دلیل میزان قابل توجه آب می توانند نیاز روزانه بدن را به آب تا مقدار زیادی برطرف کنند.

خبرگزارى ايسنا